Loic

Loic

Online strateeg en social media expert

How-to: A/B test in MailChimp

Loic Meltzer 9 september 2013

In deze blog lees je hoe je precies A/B test in MailChimp. A/B testen is het tegenover elkaar zetten van bijvoorbeeld twee verschillende onderwerpregels, of tijdstippen van verzending van een campagne om te kijken welke het beste scoort.

a-b-split-testing

Het stelselmatig testen van alle succesbepalende variabelen biedt je de kennis die nodig is om de resultaten van je mailings of nieuwsbrieven structureel te verbeteren. MailChimp is hier helemaal op ingericht en dat is een van de redenen waarom wij onze klanten aanraden ermee te werken en wij het zelf ook gebruiken.

Om een A/B test te doen ga je altijd eerst naar: Create a Campaign. (Je kunt dus niet een oude campagne kopiëren en aanpassen als je een A/B test wilt doen) Daar kies je A/B Split Campaign. Hier heb je verschillende testopties, die we een voor een langs zullen lopen.

  • Subject name,
  • From name of
  • Delivery date/times.

Oh ja. Voor een eerlijke test kun je natuurlijk altijd maar een van deze drie dingen tegelijk testen! Na het kiezen van een van de 3 testopties moet je eerst de test zelf inrichten.

Hoe wil je de campagne verdelen?

Kies op welk percentage van je adressenlijst je de test wilt uitvoeren. De test staat standaard ingesteld op 20%, waarbij MailChimp de overige 80% de winnaar van de test stuurt. Maar als je een heel klein bestand hebt dan kan je wellicht beter voor een iets hoger percentage kiezen.

mailchimp-absplitoptions

Hoe wordt de winnaar gekozen?

Is dat de mailing waarin het meest op geklikt wordt, of diegene die het meest geopend wordt? Hij staat standaard ingesteld op: By open rate en voor het testen van Subject name, from name of delivery date/times is dat eigenlijk ook de meest logische keuze. Je kunt vervolgens instellen na hoeveel tijd je wilt dat de winnaar gekozen wordt. Standaard staat dit op 1 dag. Maar je kunt er ook voor kiezen een bepaald aantal uren te kiezen, of zelfs meerdere dagen. 1 dag geeft over het algemeen een goed beeld, maar je zou voor een bepaald aantal uur kunnen kiezen als je jouw mailing er per se op een bepaalde dag uit wilt hebben.

Kies vervolgens naar welke adressenlijst je de mailing wilt sturen.

A/B test onderwerpregel

Laten we bij het begin beginnen, je onderwerpregel. Het zal je niets verbazen dat dit een veel gebruikt testonderwerp is. We snappen allemaal dat de ene regel beter scoort dan de andere, dat is natuurlijk ook gerelateerd aan het soort boodschap, commercieel of informatief bijvoorbeeld. Om te testen welke onderwerpregel uit twee verschillende het beste scoort ga je als volgt te werk. Kies Subject lines, stel de verdeling van de test in en hoe de winnaar gekozen moet worden, (zie boven) en in de setup step krijg je twee velden voor je A en B Message. Tik hier je twee onderwerpregels in. Je kan ze individueel nog even aanscherpen met de handige opties onder de velden: Subject line advice – Research subject lines – Recent subject line performance. Vervolgens bouw je de mailing verder op zoals je gewend bent. Confirm en stuur meteen, of stel in wanneer je de mailing wilt versturen.

A/B test afzender

Zeker niet iets om al te vaak mee te experimenteren, maar het kan interessant zijn om bij specifieke campagnes te testen of  je die beter uit naam van je bedrijf, of bijvoorbeeld uit naam van de CEO of een expert binnen je organisatie kunt sturen. Je gaat als volgt te werk. Kies From name, stel de verdeling van de test in en hoe de winnaar gekozen moet worden, (zie boven) en in de setup step krijg je twee velden voor je A en B afzender. Je kunt per afzender instellen op welk e-mailadres mensen kunnen replyen. Vervolgens bouw je de mailing verder op zoals je gewend bent. Confirm en stuur meteen, of stel in wanneer je de mailing wilt versturen.

A/B test aflevertijd

Als je net begint met het versturen van e-mailcampagnes of nieuwsbrieven weet je nog niet welke dagen of welk uur het beste voor jouw doelgroep werkt. Het is vaak ook zo, dat er verschil is in de beste tijd of dag voor het versturen van een commercieel bericht of voor een informatief bericht! Je gaat voor deze test als volgt te werk: Bij de Confirm stap, net voor het versturen van je mailing kun je hiervoor een test instellen. Kies een tijd of datum voor groep A of groep B en verstuur je mailing.
Let op, eigenlijk kun je alleen de tijd testen. Want stel je kiest A: dinsdag 9:00 en B: woensdag 9:00 en A wint…dan wordt de winnende mail natuurlijk niet met terugwerkende kracht op dinsdag gestuurd maar op donderdag om 9:00…. Het is dan ook vooral waardevolle input voor de volgende mailing.

Tip: Voor zakelijke mail kun je eigenlijk per definitie stellen dat dinsdag en donderdag de beste dagen zijn.

Testen op content

Je kunt ook nog een stapje verder gaan en testen op de content in je mailing. Je kan hiermee testen of je beter je of U kunt gebruiken, of welke afbeelding het beter doet. Maar je kunt zelfs twee compleet van elkaar verschillende mailings testen. Ik zal hier in de toekomst nog eens een keer een blog aan wijden.

Tell me more!
Wil je nog meer informatie over A/B testen, of kun je niet wachten over mijn blog over het testen op content?

A) Neem dan gerust contact met me op.

B) Bel me nu voor een prachtig aanbod!