Loic

Loic

Online strateeg en social media expert

Bepaal jouw kansen op Facebook!

Loic Meltzer 28 februari 2013

Heel veel Nederlandse bedrijven hebben inmiddels hun eigen Facebookpagina. Er wordt vaak gedacht, als je die maar hebt dan gaat de rest vanzelf. De eerste post, vaak een winactie, heeft daadwerkelijk een lekker bereik en succes. Heel veel likes, veel nieuwe ‘vrienden’ en de post wordt veel gedeeld. Maar dan…

…Dan gebeurt er vaak weinig meer. De pagina wordt ingezet als pushmarketingkanaal en voor het menselijke aspect post je wel eens wat over jullie laatste bedrijfsuitje, een nieuwe medewerker of een nieuwe klant. Veel reacties levert het echter allemaal niet op. Alleen als je weer een echte leuke nieuwe winactie bedenkt of een spectaculaire aanbieding post dan volgen er weer likes en comments. Maar ja, is dat nou zo onderscheidend? Social media was toch helemaal anders? Je zou toch een echte relatie met je klanten krijgen? Dat kan wel echt, maar als je dat uit Facebook wil halen dan zal je het zelf ook echt anders moeten doen!

EdgeRank

EdgeRank is de reden dat pushmarketing op Facebook niet werkt. EdgeRank wordt door Facebook gebruikt om te bepalen wat er in iemands newsfeed te lezen en te zien is. Joris schreef er al eerder over in zijn post De beste Facebookposts maken. Facebook filtert op basis van het gedrag van een Facebookgebruiker de updates waarvan Facebook denkt dat de informatie het meest relevant is voor die Facebookgebruiker. Liefst zo relevant dat de gebruiker reageert, door iets te liken, reageren of te delen.
Er is ontzettend veel over EdgeRank te vertellen, maar hier even de basis. De EdgeRank formule bestaat daarbij uit drie componenten: Affiniteit, Waarde en Tijd.

Affiniteit

Wordt bepaald door de hoeveelheid interactie tussen twee Facebookgebruikers. Hoe meer interactie, hoe hoger de kans ligt dat jouw bericht in de newsfeed van de andere gebruiker komt te staan.

Waarde

Waarde wordt bepaald door het gewicht van het type post.

Zo weegt het delen van een post bijvoorbeeld zwaarder dan een comment. Een comment weegt zwaarder dan een like, en een like staat boven een click. Hoe meer comments, clicks en likes jouw post heeft, hoe relevanter de post wordt.

Tijd

Tijd is de derde factor in de formule. Hoe ouder een post is, hoe minder relevant en belangrijk deze wordt gevonden.

EdgeRank

De EdgeRankformule is de som van de affiniteit, het gewicht en de vervaltijd van de Edge (de content)EdgeRank zorgt er hiermee voor dat interactie en engagement erg belangrijk is om door jouw “fans” gezien te worden in hun tijdslijn. Een post over jullie nieuwe kopieermachine is dat duidelijk niet!

Social Opportunity & Call to Action

Een goede manier om met EdgeRank om te gaan en ‘echte’ interactie en engagement te krijgen met je volgers is door het bepalen van je Social Opportunity en vervolgens je volgers actief te blijven betrekken.

Social Opportunity

Allereerst je Social Opportunity: Dat is de unieke mogelijkheid van jouw bedrijf of organisatie iets relevants, met een toegevoegde waarde voor je volgers, te doen op Facebook. Kortom, je Likability. Hoe kunnen jullie je echt onderscheiden en hoe maak je het voor fans leuk jullie te blijven volgen?

Een heel oud, maar goed voorbeeld van hoe ver je daar in kan gaan is Blendtec. Ze maken blenders. Weinig likeable zou je denken, maar door steeds, letterlijk  iets wat op dat moment in het nieuws is  te blenden, hebben ze al jaren een trouwe schare echte fans!

Call to Action

Naast je onderscheidend vermogen, is het heel belangrijk dat alles wat je post, uitnodigt om een reactie te geven. Voeg dus altijd een Call to Action toe, bijvoorbeeld:

  • Like als je het er mee eens bent.
  • Deel als je het er mee eens bent.
  • Wat vind jij? Zet een poll uit.
  • Vertel ons wat jij denkt?
  • Reageer op wat jij nu ziet!

Tenslotte nog een laatste belangrijke tip

Luister naar je volgers, maar zeker ook naar je doelgroep die (nog) geen volger is! Probeer zoveel mogelijk te weten komen over jouw doelgroep(en). Dat kan bijvoorbeeld door ze te bekijken op de verschillende social media: Facebook, Twitter, Pinterest. En kijk ook op de pagina’s en dergelijke mee die jouw fans zelf volgen. Ga op zoek naar het antwoord op vragen als:

  • Waar reageren ze op? Waar niet op?
  • Zijn er nog relevante cases, interessante insights uit de markt?
  • Belangrijke veranderingen trends bij de doelgroep?

Vragen

Neem gerust contact met me op met al je vragen over Facebook.  We helpen je daarnaast natuurlijk graag met het bepalen van je Social Opportunity, het opzetten of onderhouden van jouw Facebookpagina, of het bepalen van een social media strategie.

Oh ja!! Deel deze blog als je hem nuttig vond! ;-)