Gijs Wilbrink

Gijs Wilbrink

Senior webdeveloper

Gijs is een van onze senior software engineers. Als ontwikkelaar houdt hij zich bezig met het programmeren van modules, webapplicaties en websites. Meer

Waarom zijn links eigenlijk blauw?

Gijs Wilbrink 31 januari 2013

Toen ik vorige week dit artikel op A List Apart tegenkwam, zette mij dat hevig aan het denken over een vraag die iedereen zich al twintig jaar geleden had kunnen stellen: waarom zijn links eigenlijk blauw? Het schijnt dat Sir Tim Berners-Lee (ja de broer van, zie blog van Joris), kort door de bocht de man die het internet uitvond, ooit deze beslissing maakte. Het schijnt ook dat die beslissing nogal willekeurig was. Dat is een teleurstellend antwoord.

Volgens gebruiksvriendelijkheidsguru Joe Clark, auteur van het boek Building Accessible Websites, is Berners-Lees toevallige keuze echter wel de beste geweest die hij had kunnen maken.

Rood en groen zijn de kleuren die het minst goed waargenomen kunnen worden door mensen met kleurenblindheid of kleurenzwakte. De kleur blauw kan echter door iedereen goed gezien worden, of, accurater, bijna iedereen kan blauw goed onderscheiden van andere kleuren. Het was puur geluk dat de standaardkleur van links blauw is geworden, met extra onderstreping om het nóg duidelijker te maken.

Daar zit iets in. Links moeten goed opvallen, dus het liefst neem je daarvoor een primaire kleur (rood, groen of blauw). Als blauw van die drie kleuren door de meeste mensen onderscheiden kan worden, lijkt dat de allerbeste keus.

Toeval of niet, blauw is niet alleen enorm in trek als linkkleur. Wat te denken bijvoorbeeld van onze Nederlandse verkeersborden? Of, toch dichter bij het hoofdonderwerp van dit blog, is het je eigenlijk wel eens opgevallen dat alle logo’s van de grootste internetservices blauw zijn?

Blauwe logo's

Ja, we missen Google in dit rijtje, zonder twijfel de grootste internetsite. Die hebben een heel kleurrijk logo. Maar hun vaste steunkleur én de favicon op de site? Blauw.

Natuurlijk is dit artikel geen oproep aan designers om alle logo’s en websites die je in het vervolg ontwerpt maar gewoon klakkeloos blauw te maken. Het poogt eerder de lezer opnieuw aan het denken te zetten over het kleurgebruik op zijn of haar eigen site, en of die wel zo bewust gekozen is. Ik ben benieuwd!

Meer interessante blogartikelen

Bekijk ook eens deze projecten